04.02.2009

Una din pasiunile mele:numismatica

Pentru cei ce nu stiu ce inseamna cuvintele "numismatica" si numismat":numismatica este acea ramura a istoriei care se ocupa cu studierea si colectionarea monedelor si a bancnotelor,a medaliilor si a insignelor,iar un/o numismat/a este acea persoana care are ca ocupatie si pasiune colectionarea celor enumerate mai sus.

Eu sunt un numismat,pentru ca am inceput sa colectionez monede si bancnote de vreo 17-18 ani.Sincer,nici eu nu mai stiu cu ce moneda sau bancnota am inceput sa-mi propun sa imi fac o astfel de colectie,dar,daca nu ma insel,primul obiect monetar caruia am inceput sa-i acord o atentie sporita a fost o bancnota de 100 de lei,cu Nicolae Balcescu,pe care am gasit-o intr-un sertar din camera parintilor dupa revolutie,ea nemaiavand pe atunci nici o valoare.

In prezent,comoara mea numara peste 2.000 de monede si in jur de 550 de bancnote,ele provenind din peste 80 de tari,de pe toate continentele.Cele mai importante piese de colectie,si sunt multe,sunt monedele si bancnotele de dinainte de 1945.Astfel de piese sunt adevarate raritati si s-ar da bani buni pe ele la muzee sau la amatorii de profil,dar nu ma gandesc sa ma dispensez vreodata de ceea ce mi-a luat ani multi sa acumulez si la care tin foarte mult.

Daca e sa vorbesc de cele mai vechi 3 monede din colectie,acelea ar fi o moneda de 5 lei din 1880 (pe care o veti vedea si mai jos),o moneda de 5 bani din 1884 si o moneda de 1 leu din 1900,toate cele 3 monede fiind din argint,pentru ca in perioada regala a Romaniei,astea erau metalele de baza de fabricatie a sistemului monetar.

Mai jos am sa va arat doar cateva poze cu colectia mea,si sfatuiesc pe oricine sa inceapa sa colectioneze monede si bancnote pentru ca mai tarziu acestea vor valora o avere,fara nici o exagerare,dar,este si un mod placut de a-ti umple timpul liber.La urma urmei,multi dintre cei de varsta mea in copilarie au colectionat masini de jucarie,timbre,surprize...de ce nu a-ti face ceva intreprinzator si a-ti colectiona care conteaza cu adevarat,nu?Asa arata cateva sute de bancnote,straine si romanesti:
Cele mai mici bancnote din colectie-drahme grecesti:Bancnota chinezeasca:5.000 de zloti polonezi:Prima bancnota de 500 de lei romanesti de dupa Revolutie:Bancnota de 25 de lei cu Tudor Vladimirescu de prin anii '70:Bancnota de 100 de lei cu Nicolae Balcescu de prin anii '80:Bancnote din timpul celui de-al Doilea Razboi Mondial.In acele vremuri,bancnotele erau imense,masurau cu mult lungimea unei palme iar intr-un timp foarte scurt,leul se devalorizase intr-atat de mult incat a fost nevoie sa se tipareasca bancnote de 1.000.000 si 5.000.000.Hartia de 5.000.000 este cea mai mare valoare monetara pe care a avut-o tara noastra.Cat despre bancnotele de mai jos,acestea valoreaza pe site-urile de licitatii cateva sute de euro bucata,asa cum am vazut ca vand cei care au bancnote similare cu ale mele:Monede:Moneda de 5 bani din 1906:Moneda din argint solid de 100.000 de lei din 1943:Moneda de 500 de lei din 1944:Moneda de 5 lei din argint solid,din 1880,cea mai veche din colectia personala:Euro,forinti maghiari sau lire italiene vechi:Diverse monede,de la forinti maghiari,monede arabe,guldeni olandeze,franci belgieni si francezi,lire turcesti si pana la lei romanesti:

Niciun comentariu: