15.02.2010

Intreb si eu,nu dau cu parul:de ce nu "reciclam" zapada?Cu apa rezultata din topirea ei,cate mii de hectare nu am putea iriga vara,pe timp de seceta?

V-ati gandit vreodata la ce beneficii am avea pe timp de vara in agricultura daca apa din timpul iernii,care cade sub forma de zapada,ar fi folosita in anotimpul calduros atunci cand e canicula si seceta?Nu,pe bune acum!Si asta e doar unul dintre motivele pentru care cred ca zapada care a cazut din plin anul asta ar putea sa ne fie de folos in atatea alte feluri.

Ma refer deci la zapada din orase,din municipii,care blocheaza traficul,murdareste haine si incaltaminte atunci cand incepe sa se jegoseasca,pe scurt,care produce haos si disconfort.In primul rand,ganditi-va ce japca se face cu materialele de deszapezire folosite.Cel putin la mine in Bacau,la colt de strada se toarna o movila de nisip cu pietris.Mai departe nu o imprastie nimeni,ba din contra,vin cei care au pisici in casa sau au garaje sau mai stiu eu ce,ca le trebuie sa construiasca,sa finiseze,sa cimenteze nu stiu ce,si isi incarca galeti bune din nisipul ala,provenit din banii tuturor celor care platesc taxe si impozite.Pe scurt,ne furam caciula singuri!

Inca o faza:asa cum probabil ati vazut si la televizor,ca aruncam cu nisip pe carosabil ca sa topim gheata si zapada de pe strazi nu e decat o solutie de moment.Dar,asa cum s-a spus la televizor,ce ne facem cu acel noroi care se usuca atunci cand se incalzeste?Se transforma in praf si,bineinteles,il inhalam si plin si ne spargem plamanii in zilele de vara sau in cele in care bate vantul mai tare ca de obicei.
Iata cum imi imaginez eu ca ar trebui facuta treaba asta cu "reciclarea" zapezii:sunt constient ca ar fi nevoie si de costuri pe masura pentru a se realiza ce imi imaginez eu,dar fara investitii nu poti avea niciodata profit.Deci,daca ar fi dupa mine,la marginea fiecarui oras as construi un fel de bazin imens,un baraj de acumulare unde as depozita cat mai multa zapada cazuta in orase pe timpul iernii,incarcata in camioane si lasata sa se topeasca acolo.Eventual,sa existe si un fel de filtru de purificare a apei,dar nu ar trebui sa fie intr-atat de eficient incat sa o faca potabila,doar sa o mai limpezeasca putin,cat sa nu fie nociva pentru plantele de pe camp,atunci cand ar putea fi folosita pentru stropirea lor.

Ganditi-va cate milioane si milioane de litri de apa se scurg acum in canale,se topesc pe asfalt,pe betoane,pe ciment,acolo unde nu e nevoie,cand cu cantitatile astea de apa am putea face atatea alte lucruri pe timp de vara,cand pamantul crapa de sete in zonele rurale,pentru ca fie nu ploua indeajuns cat sa se racoreasca pamantul,fie ploua prea putin pentru ca legumele,cerealele si fructele sa se dezvolte suficient si in cantitati industriale.

Agricultura romaneasca e la pamant.Ce se produce acum in materie de fructe,legume,cereale e doar un mizilic pe langa ce producea Romania in urma cu 2-3 decenii.La un moment dat Romania era denumita "granarul Europei" pentru ca avea cea mai mare productie de grau pe cap de locuitor.Acum nu mai producem nimic,nu renteaza,nu sunt bani pentru asa ceva,sau nu se doreste sa se bage bani in asa ceva.De asta importam produse din afara pe care le platim,atunci cand le cumparam,la pret de strainatate,desi noi aici ne descurcam greu cu leii romanesti.
Daca v-ati putea inchipui ce mare baltoaca mocirloasa e Bacaul la ora asta!De fapt,sunt convins ca asa e peste tot,dupa cum am vazut si la buletinele de stiri.Troiene inalte de 1 metru de zapada neagra sau balti intr-atat de adanci incat nici nu mai vezi asfaltul troneaza mandre peste orasul lui Bacovia.Daca s-ar gandi cei ce ne conduc sa faca si altceva cu zapada decat sa astepte sa se topeasca de la sine,ce bine ar fi...Problema e ca nici macar sa o duca la marginea orasului sa se topeasca acolo in voie n-au fost in stare,daramite sa se fi facut pana acum,in anul 2010,ce am aberat eu aici in tot articolul asta.

Pur si simplu,in privinta zapezii,Dumnezeu cu mila...Si inca nu s-a topit toata,cand o fi sa vina 2-3-4-5 zile cu temperaturi de 10-15 grade,atunci dezastru si prapad pe strazi,pe trotuare,cu tot noroiul si apa asta murdara.Problema noastra e ca nimeni nu face nimic,din comoditate sau prostie.Pe urma ne intrebam de ce ne merge asa de rau,sau de ce nu merge nimic in Romania.Pentru ca la noi se merge pe principiul "lasa ca om trece si de asta,orice-ar fi...".

Revin,ca o concluzie,nu stiu cat de plauzibila e teoria expusa de mine aici.Poate am eu prea multa imaginatie,dar cred mult de tot ca am putea face si altceva cu zapada cazuta anul asta mai mult ca in oricare ultimii 10-15 ani decat sa asteptam si sa o lasam sa se topeasca.Totul e sa se vrea sa se faca ceva...

Orice se poate recicla,sub o forma sau alta!ORICE!!!De ce cu zapada nu ar fi posibil acelasi lucru?...

Niciun comentariu: