09.03.2010

Inca un cantaret de hip-hop apreciat in trecut a ajuns acum sa se prostitueze (muzical vorbind)!Fanii adevarati regreta transformarea,in timp ce...

...pustii corditi de pana in 16 ani,care,cand "Cabron" canta in 2002 cu "Shobby" in trupa Codu' Penal n-aveau nici dintii de lapte cazuti,jubileaza ca Puya nu mai e singura curva masculina din bordelul...pardon,industria muzicala (?) romaneasca.

Si nici nu am sa polemizez macar o secunda cu eventualii contestatari a celor ce urmeaza sa scriu mai jos,datorita celor scrise aici vara trecuta (=>http://agmdinamo48.blogspot.com/2009/08/iata-dovada-ca.html).

Nu pot sa stau si sa ascult,ba mai rau,sa si accept sa primesc lectii despre hip-hop de la oricine,cand eu ascult acest gen de muzica de mai bine de jumatate din viata mea!Si referindu-ma strict la Cabron,pentru ca despre el urmeaza sa scriu in acest articol,nu poate sa ma contrazica nimeni ca nu s-a schimbat in rau,trecand de la hip-hop la mizeriile astea comerciale,in genul videoclipului si melodiei lansate acum 2-3 zile de acesta,pe care am sa vi le pun la dispozitie mai jos.

Deci,despre Codu' Penal,cand trupa se lansase si era pe val,iar Cabron era unul dintre cei mai apreciati cantareti de hip-hop de pe la noi,tin sa precizez ca le luasem primele 2 albume in original,asta ca sa nu existe discutii cum ca vorbesc in necunostinta de cauza si ca nu pot face diferenta dintre atunci si acum.Si acum sa le luam pe rand...Cand incepusem eu sa ascult hip-hop,nici nu se auzise de manele,iar daca acestea existau,erau rare si le cantau numai manelistii consacrati care exista si azi (Adrian Minune,Guta,Vali Vijelie,de exemplu).Nu se auzise inca pe atunci de maimute oparite ca Roxy Manelista sau Fernando de la Caransebes.Hip-hop-ul era in voga si din boxele fiecarei masini sau fiecarui apartament unde locuia cate un pustan de varsta mea rasunau cu putere melodii precum "Inc-o zi,inc-o poveste","Poezie de strada","Dupa blocuri" (B.U.G.Mafia),"Tupeu de borfas","Probleme de familie","Vorbe" (La Familia),"Omu' din liftu' tau","Degeneratia urmatoare","Bagabontzii '99","Categoria grea" (Parazitii) si multe altele.

Cine naiba stia atunci de house,tehno,electro,minimal,trance,dance si alte kkturi din astea?Admit,lucrurile si moda se schimba cu timpul,eu personal raman statornic in privinta preferintelor muzicale.Degeaba ar putea sa zica unii ca sunt invechit si ca nu m-am adaptat la noile tendinte,eu am crescut cu un gen de muzica si cu anumite formatii,raman cu alea orice-ar fi!Dar ce sa inteleaga soriceii din ziua de azi care asculta "Undeva in Balcani" sau "Change" si au impresia ca Puya canta asemenea manele de cand lumea?

Mai e o chestie,asa cum am zis-o si in conversatia mea cu vecinul meu Stefanut,in varsta de 16 ani:nu poti sa fii fan al vreunui solist sau al vreunei trupe,indiferent de genul muzical preferat,daca NU cumperi albumele in original!Nu asa iti sustii pe cei a caror muzica o asculti!Iar pustanii din ziua de azi sunt atrasi in special de negativul unei melodii,nu de versuri si mesaj,cum eram eu si cei ca mine!Asa se cucereste in ziua de azi publicul,din pacate.Nu conteaza ca versurile sunt de cacat si nu spun nimic,daca punem un negativ misto,dansant,melodios,succesul e garantat.Asta si pentru ca papagalii de pana in 16 ani nici nu au puterea de a discerne si a face diferenta dintre ceva calitativ si ceva,"la gramada",muzical vorbind.Pai eu si in ziua de azi pot sa ii recit PE DE ROST tot albumul "Iarta-ma" din 2000 a trupei Parazitii,de exemplu!

In schimb,fanii astia de conjunctura si de moment ai lui Puya,de exemplu,nu pot sa faca acelasi lucru,chiar daca versurile sunt mai simpliste,mai usor de memorat,tocmai pentru ca ei au fost atrasi prin negativele ce dadeau bine la ureche,nu si prin versuri.Da-le naibii de versuri,cine are nevoie de ele,nu?

Si acum,despre Cabron,ca am lungit discutia si ma indepartez de ceea ce vroiam eu sa spun de fapt.Nu am fost eu cine stie ce fan inrait dupa Codu' Penal,dar mi-a placut cand au iesit pe piata cu videoclipul asta:Pentru ca,6-7 ani mai tarziu,Cabron sa vina cu asta:Si nici nu ma intereseaza ca titlul melodiei se poate interpreta,asa cum au facut-o unii,din "Let's be friends" ("Hai sa fim prieteni"),in "Lesbi friends" ("Prietene lesbiene").Acest aspect e total irelevant.Eu ma refer la schimbarea totala de atitudine.Pai unde e baiatul ala nebarbierit din urma cu 6-7 ani care declara prin melodii ca nu o sa se schimbe niciodata,ca o sa ramana alaturi de "Shobby" in Codu' Penal pe veci si bla-bla-bla?

Mi-e greu sa diger o asemenea transformare.Stiu ca hip-hop-ul romanesc e in coma profunda la ora actuala,nu mai are nici pe departe cautarea de altadata.Asa cum au spus-o si trupele,nu mai renteaza sa scoti un album,pentru ca mai mult iesi in gaura decat in castig,din moment ce se pirateaza la greu de pe net.Dar cum ar fi ca toti cei din hip-hop sa dea de pamant cu principiile si cu ceea ce spuneau ei cu ani in urma si sa treaca toti la un gen de muzica mai dansant,mai comercial?Pentru mine ar fi nu numai imoral,dar si dizgratios.Cum ar fi sa te duci la un concert Parazitii imbracat ca un rapper adevarat,cu sapca din aia cu cozorocul drept,cu blugi largi de ar incapea in ei si un elefant,si sa vina Ombladon si Cheloo sa iti tranteasca o melodie in genul celei cantate de Cabron?N-ai stii ce sa faci,cum sa dansezi,mai ales ca nu te-ar ajuta nici costumatia de rapper.

Discutand pe tema asta cu Stefanut,vecinul meu de 16 ani,mi s-a confirmat inca o data ca cei din generatia lui n-au deloc o cultura muzicala adecvata si ca habar nu au sa distinga sau sa inteleaga faptul ca asa ceva nu e normal sa se intample si ca o melodie de-a lui Puya din zilele noastre nu va dainui in veci atatia ani cat au dainuit melodiile care l-au consacrat pe el si pe Sisu.Ce canta acum Connect-R,Puya si alte coarde penale care au uitat de unde au plecat si cu ce gen de muzica s-au facut cunoscuti e doar de moment.O.K.,asta se vinde,din asta iese banul,de acord.Dar fani mai multi si mai adevarati ca in vremurile cand ei cantau hip-hop nu vor mai avea prea curand!

Niciun comentariu: