23.12.2009

Copii imbatraniti inainte de timp...

(UPDATE:n-am gasit alt titlu mai bun si pana la urma am apelat la titlul unei melodii cantate de Bitza.Dar cred ca se potriveste de minune in context).

Cand scriu aceste randuri inca nu m-am decis asupra titlului,ceea ce e un lucru deosebit de rarisim,pentru ca nu incep un articol fara sa-i stabilesc titlul,insa deocamdata am sa fac o exceptie,pentru ca pur si simplu nu am idee despre cum ar trebuie sa fie acesta.Deocamdata,stiu insa ca randurile urmatoare trebuie arate astfel:

Intr-o lume tot mai violenta,mohorata,imprevizibila,nesigura,dar si tehnologizata,cel mai mult are de suferit generatia tanara,deoarce schimbarile prin care trec adultii ii afecteaza in mod direct si pe ei."Problemele oamenilor mari" nu au cum sa treaca pe langa cei mici fara sa-si puna amprenta asupra modului lor de viata.

Nu stiu cum e in alte parti ale Globului,asa ca am sa ma refer strict la Romania.Mircea Badea spunea zilele trecute la una din editiile emisiunii sale de la Antena 3,"In gura presei",referindu-se la generatia de dinainte de Revolutie si cea de dupa,ca diferenta dintre cele 2 generatii e ca cea post-decembrista nu mai are sentimente,trairi,cei nascuti dupa '89,primind,o buna parte din ei,totul de-a gata,nu stie ce sunt greutatile vietii cotidiene si nici nu e invatata cu sacrificii de ordin material.Cata dreptate avea cand a spus cuvintele astea!...

Despre ce e vorba si cum am rezonat eu cu afirmatiile lui:ma uit in jur si vad o tanara generatie confuza,dezorientata,care traieste zilnic la "fie ce-o fi",la voia intamplarii practic.Copiii si adolescentii sunt lasati de izbeliste de catre parintii lor,prea preocupati sa isi castige painea.

De-aici rezulta o generatie tanara haotica,nepregatita si neexperimentata pentru anii ce vin,pentru maturizare,de fapt.Multi din cei care au calculator au invatat sa traiasca o viata prea strans legata de tot ce inseamna tehnologia moderna,nemaitraind in totalitate in viata reala cu tot ce inseamna ea.Astfel ca tinerii din ziua de azi sunt niste semi-zombi,niste fiinte cu mult mai putine sentimente si emotii,mai putina sensibilitate si rationament.Nu e greu de prevazut ce va fi in viitor sub acest aspect,e ingrijorator insa ca nu poate pronostica nimeni cu exactitate cat de grava va fi situatia.

M-am uitat deunazi la o poza veche de 40 de ani cu parintii mei cand ambii aveau 16 ani si se cunoscusera.Ce-i drept,fiind o poza in alb-negru,expresiile chipurilor lor denota mai multa seriozitate,dar chiar si asa,pareau deja mult mai maturi fata de copiii din ziua de azi de aceeasi varsta care sunt atat de aerieni ca habar n-au pe ce lume se afla.

Adolescentii din prezent stiu mai multe despre sex decat stiau parintii nostri la varsta lor,pentru ca au avut mijloacele de informare necesare pentru a se documenta si a afla ce si cum.Dar doar atat.In rest,praf si pulbere!Nimeni nu mai stie cine a fost Eminescu,unde se afla Romania pe harta si alte asemenea lucruri elementare.

Existau prosti si cand eram eu la scoala,dar intr-un procentaj mult mai mic.Acum,semianalfabetismul domina,intr-o vreme cand scoala practic e optionala si toata lumea se duce cand are chef,daca are chef si sta cate ore are chef.De invatat nici vorba,premiantii si cei care merg la facultati si invata o specializare si ajung oameni sunt raritati,exceptii.

Ce trist trebuie sa fie pentru cei de azi care au 14-16 ani si n-au jucat in viata lor sotron,"de-a v-ati ascunselea" si alte asemenea,dar sunt experti in statul pe calculator si jucat Counter Strike si FIFA nu-stiu-cat,cand noi am crescut cu Mario si Mortal Kombat pe aparatele alea grele de o tona.

Da,fara indoiala,calculatorul ii depersonalizeaza pe cei ce il folosesc,ii transforma in fiinte gri,mohorate,partial robotizate.Spun asta din proprie experienta.Din fericire,eu pot apela oricand la memorie pentru a-mi aduce aminte si de zilele cand nu aveam calculator,altii nu pot,si e pacat,pentru ca asemenea persoane au si vor avea o viata anosta,fara amintiri din viata reala,sau mult prea putine si semnificative.

Principala distractie acum e mersul la mall si in discoteci sau cluburi.Ce prostie si cat orizont ingust...Dar altceva ce e de facut acum?Asta e tendinta si majoritatea,ca o turma,se inghesuie sa o respecte de teama sa nu fie catalogat de ceilalti ca fiind perimat,invechit si demodat.Din punctul meu de vedere traim vremuri foarte ciudate,bizare si zbuciumate.Nimeni nu stie ce vrea,d=sau daca stie,nu are curajul sa puna in aplicare.

Astfel ca ne inchidem in noi insine tot mai mult si ne intrebam pe urma de ce nu avem curajul sa ne uitam in ochii celuilalt cand dam noroc sau ne salutam de la distanta.Pentru ca ne salbaticim si devenim tot mai superficiali,dar asta pentru ca noi permitem asta cu buna-stiinta,ori,mai grav,fara sa ne dam seama...

Iar cei pe care ii cunosc personal si sunt la varsta adolescentei,sub 18 ani,sunt atat de lenesi,de obositi,de rupti de realitate,de confuzi si nestiutori,incat ma felicit in fiecare zi ca am apucat sa fiu ultima generatie care am stiut ce-i ala jocul cu cornete,hotii si vardistii sau alte asemenea.Am facut parte din ultima generatie care a avut copilarie,in adevaratul sens al cuvantului.

Cei care sunt acum si cei care se vor naste dupa noi nu vor stii niciodata ce inseamna asta,pur si simplu sunt imbatraniti inainte de timp...Pentru ei viata nu va avea prea mult secrete pe care sa le afle la o varsta mai inaintata,pentru ei nu va fi un mister existenta sau nu a lui Mos Craciun,nu se vor intreba daca i-a adus barza sau nu si nu vor stii ce e aia inocenta si copilaria traita din plin si la maxim,deoarece vor fi prea preocupati sau li se va servi pe tava tot ce trebuie sa stie inainte sa se maturizeze.Dar apoi,regretele,daca acestea sunt,vor fi tardive...

Niciun comentariu: