25.01.2009

Constatari despre criza economica din Romania

Am observat ca in vremurile astea,romanii se impart in 3 mari categorii cand vine vorba despre banii fiecaruia dintre noi:

  • cei care intr-adevar chiar nu au bani si o duc prost;

  • cei care au bani dar se vaita pentru ca niciodata nu le ajunge cat au;

  • cei care au avut bani si nu mai au (cel putin ca inainte)dar se chinuie sa para neafectati,desi se vede pe ei ca nu o mai duc ca inainte.

Eu,in mare,am intalnit oameni din aia fuduli,care nu vor recunoaste niciodata ca nu isi mai pot permite lucrurile care si le permiteau sa zicem anul trecut pe vremea asta.Intr-un fel,si criza asta are o parte pozitiva din punctul meu de vedere:mai taie din basinile altora ca prea devenisera unii pe care ii cunosc eu prea plini de ei care credeau ca cu cateva milioane de lei (vechi!) cumpara planeta.E mai bine uneori sa ne aducem aminte de unde am plecat cu totii,ca in urma cu 10 ani eram toti la fel,nici prea bogati,nici prea saraci,si deci nu existau impresiile si figurile din ziua de azi printre cei de varsta mea.

Despre mine,pot spune cu adevarat ca eu nu resimt nici o diferenta:o duc la fel de normal ca si inainte,banii de buzunar sunt la fel de putini ca si inainte,de mancat mananc la fel ca inainte...Plm,e adevarat ca de cheltuielile cu mancarea si intretinerea apartamentului si magazinului nu ma ocup eu,altminteri recunosc ca altfel as fi cantarit si simtit situatia.

Dar hai sa va spun de unde mi-am dat seama ca totusi,oamenii pe care ii stiu eu,de la mine din cartier sunt,daca nu mai saraci,in orice caz mai cumpatati cu cheltuielile ca inainte (doar 2 exemple din multele pe care le-as putea scrie aici):

  1. Am un prieten (nu dam nume ca nu-i frumos sa facem omul de cacao aici) care ani de zile rupea discotecile in fiecare sambata,bea de spargea,mai mult sau mai putin pe gratis si avea si in jur de 110 de kile.Pe scurt,nu se abtinea de la nimic si nu se uita la bani.De retinut ca tot 22 de ani are ca si mine si aceeasi inaltime (1,80 m).Diferenta e ca inainte el avea,cum am spus vreo 100 de kile,eu,care si din cauza fumatului si a arderilor rapide n-am sa pot sa ma ingras niciodata,vreo 75 de kilograme.Ei bine,acum saracu' a slabit considerabil in doar cateva luni (cred ca are vreo 85),credeti-ma ca nu a tinut nici un regim din vointa proprie,nu mai are loc de munca (nu pot sa spun unde muncea inainte ca se inteapa lumea de pe la mine din zona,si dupa aia poate iese cu vorbe,si asa am dat prea multe indicii),iar discotecile a lasat-o moale de tot.Cand il vad e trist,mereu cu capul plecat,posomorat,in lumea lui...Si din ce am inteles eu,si-a facut si destule datorii...Credeti ca e doar o coincidenta si a ajuns asa intamplator fara nici o legatura cu ceea ce se intampla in zilele noastre?

  2. Un alt amic,venit recent din Anglia,dupa ce a muncit acolo un an jumate.Tot de varsta mea,putin mai mare,24 de ani.Venit prima oara intr-o scurta vacanta in iarna anului 2007,pe cand criza inca nu exista,era obisnuit omul sa isi fluture lirele sterline prin cartier si sa calculeze totul in "pounds" (moneda nationala a britanicilor).Intors acasa definitiv in aceasta iarna,amicul asta al meu mi-a povestit ca la englezi inca e mai jale ca la noi si ca la noi e inca bine.Oricum,ideea de baza e ca asta nu ar recunoaste niciodata ca o duce mai prost ca inainte decat daca il prinzi concret in situatia in care nu mai are banii de dinainte cand il vezi cumparand ceva.Si atunci o da la gluma ca plm,ca marntis,ca vrea sa scape de el si kkt.Aseara eram in magazinul de vizavi,stateam la barfa pe teme de fotbal cu vanzatoarea,o hoasca de vreo 70 de ani (pretext ca sa ma incalzesc langa caloriferul din magazin ca afara era cam rece:))si vine asta si se cauta adanc in buzunare si scoate un pumn de monede de 5 si 10 bani (parca avea si o moneda de 50 de bani,nu am fost atent) cerand o ciocolata nu-stiu-de-care la 27.000 de lei vechi.Mai,nene,au numarat amandoi (si el si vanzatoarea) monedele alea vreo juma de minut pana s-a stabilit ca avea banii necesari.Pai,fratelo,la valoarea ta ce-ai facut?Unde sunt zilele cand lasai rest cate 50 de bani la tigari spunand ca nu te complici cu maruntisul?

Cam asta...Nu stiu,niste chestii pe care nu stiu cat de atenti au fost altii sa le observe dar eu le-am observat inevitabil.Repet,nu ma bucur de raul altuia,dar e mai bine ca acum mai pot sa respir si eu cand ies afara aer de normalitate ca la ce aere incinse erau inainte trebuia sa ies zilnic cu masca de gaze:)).Acum,lumea s-a mai calmat si sta la adapost,nu se mai iese in oras ca inainte si cand se iese,nu se mai bea whisky ci o bere,si aia Golden Brau.

Aaa,si sa nu uit:pe tema asta ma cert in fiecare miercuri (cand ma duc eu la ea) si sambata (cand vine ea la mine) cu bunica-mea,care mereu se plange ca asa si pe dincolo si care niciodata nu e multumita de traiul ei,desi are o pensie bunicica fata de multi altii,nu sufera de nimic sa zici ca da jumate din pensie pe pastile si tratamente deci se descurca admirabil pentru o baba la 78 de ani.Dar ea nu si nu,vede mereu lucrurile in negru,e pesimista,negativista si pune raul in fata.Bre,mamaee,ai sa ma omori cu zile cu gandirea asta!Asta ar insemna sa fim toti mereu incruntati,nervosi,sa mancam numai cartofi si fasole,sa purtam un tricou 5 ani de zile etc.Mai lasa-ma in *(%^ mea ca nu stau sa-mi &#% tineretea gandindu-ma la cat de naspa e prezentul si cat de mai naspa o sa fie viitorul.Si daca citeste fiica-ta (adica maica-mea) randurile astea,stii bine ca nici ea nu o sa-ti dea dreptate.Bah,strangatori mai sunt mosnegii astia!Las-o naibii ca asta nu e viata sa strangi cureaua pana ti se lipeste stomacul de spate.Nu zice nimeni sa cheltui in nestire,sa fii snob,dar nici sa te abtii fie si de la lucrurile decente specifice un trai normal,fara restrictii exagerate.

Asta e,nu ne ramane decat sa fim mai moderati si mai putin falsi ca inainte.Sa revenim cu picioarele pe pamant si sa nu se mai ascunda unii in spatele banilor ca inainte.Banii iti dau putere,iti maresc posibilitatile,dar niciodata nu te vor satisface sufleteste,decat partial.Niciodata nu mi-au placut oamenii care,desi aveau in buzunar sume imense,caracterul lor nu valora nici...

Niciun comentariu: